Ramazan ayında Ağız ve Diş Sağlığı için Dikkat edilmesi gerekenler

Ramazan ayı Müslümanların kendilerini hem fiziksel hem de ruhsal olarak eğittikleri, Allah’ın sevgisine mazhar olabilmek için kendilerini disipline soktukları özel bir zamandır. Ramazan ayı müslümanlara sağlıklı ve dengeli yaşamak için fırsat verir ve beslenme alışkanlıklarımızı kontrol altına almayı ve yönetmeyi öğretir. Bu şekilde sindirim sisteminizi dinlendirir ve vücudunuza toksinleri atması için fırsat verirsiniz. Bu yönüyle bakıldığı zaman hem ağız ve diş sağlığınız için hem de genel sağlığınız için almanız gereken bazı önlemler bulunmkatadır. Böylece hem görebileceğiniz zararları azaltmış olursunuz hem de Ramazanın ruhuna uygun davranarak bu aydan azami derecede faydalanmış olursunuz.

*Ramazan ayında öğünler arası süre uzamaktadır ve bu durumun sağlığımız üzerine etkileri olmaktadır. Bu nedenle oruç tutan insanların sağlıklarına daha özenli davranmları gerekmektedir. Özellikle Ramazanda nelerin yenilip, içileceğine ve miktarlarına dikkat edilmelidir.

*İftarda ve sahurda fazla yememeye özen göstermelisiniz. Aşırı yemek ani kan şekeri yükselmesine neden olur. Bu durum da yorgun hissetmenize sebep olur.

*iftarda yeterli ve dengeli miktarda çeşitli grup gıdalardan tüketmelisiniz. Ancak bu durumu bir ziyafete dönüştürmemelisiniz!

*Sahur çok önemli bir öğündür. Kesinlikle atlanmaması gerekir. Gün boyu ihtiyaçlarınızı bu öğün karşılamaktadır. Sahurda sindirimi yavaş olan lifli gıdalarla örneğin; sebze, patates, bakliyat gibi besinler tüketin. Bu gıdalar uzun süre tok tutacaktır. Ayrıca mide asit seviyenizi düzenleyerek mide yanması, ağırlık hissi ve ağızda ekşi tat ve koku gibi şikayetlerden kurtulmanıza yardımcı olacaktır.

*İftarda ise hızlı sindirilen, kan şekerinizi hızlıca düzenleyecek gıdalar ile orucunuzu açın. Hurma bu konuda en ideal besindir.

*Ramazan boyunca işlenmiş gıdalardan, aşırı baharatlı besinlerden, çok yağlı ve çok şekerli besinlerden mümkün olduğunca uzak durun. Bu gıdalar nefes ve ter yoluyla atıldıklarında kötü kokmanıza sebep olabilir. Ayrıca kek, çikolata gibi çok yağlı, çok şekerli ve beyaz unlu gıdalar (rafine karbonhidratlar) çürük yapıcı bakterilerin çoğalmasına ve diş çürüğü riskinin artmasına neden olur.

*Kola, çay ve kahve gibi kafein içeren içecekleri azaltın. Bu içecekler idrar yoluyla vücuttan su kaybını artırır ve ağız kuruluğuna sebep olur. Normal tükrük salgısı dişleri ve ağız dokularını korumaktadır. Bu salgı azaldığında diş çürüğü ve ağıziçi enfeksiyonları riski artar. Bu nedenle bol miktarda su tüketmeniz gerekir.

*Bunların yanı sıra ağız ve diş bakımlarınızı özenle yapmanız gerekmektedir. İftardan sonra diş fırçalamayı, sahurda ise diş fırçlamanın yanı sıra diş ipi kullanmayı ve dilinizi fırçalamayı özenle yapmanız gerekmektedir.

Görüldüğü üzere oruç ciddi bir bilinç ve hazırlık gerektirir. Müslümanların dengeli beslenmeleri, fiziksel ve ruhsal sağlıklarına özen göstermeleri gerekmektedir. Yani beden ve ruh sağlığınızı koruyarak oruç tutmak aynı zamanda dini bir vecibedir…

Ramazan ayının tüm Müslümanlara hayır getirmesini dileriz…